Sobota, 27 července, 2024
Živecké Beskydy

Všechno Wielke – Praszywka, Bendoszka a Rycerzowa

Naplánovaný okruh začínám s německým ovčákem Jerrym v obci Rycerka Dolna, přes kterou vede černá turistická značka. Ta se za obci jen kousek táhne údolím říčky Rycerka a přes první most odbočuje na louky doprava.  Černá celkem rychle nabírá nadmořskou výšku. Už podle mapy vypadá vrchol Praszywka Wielka (1043 m) vcelku holý. A opravdu. Ve vrcholových partiích značka přechází z lesa na větší louku. Od vrcholového kamene se otevírá výhled směrem na sever. A také na silně zdevastované lesy. Z vrcholu se černá stáčí na jih prudkým svahem dolů do sedla.  Na těchto svazích je les ještě v pořádku. Přede mnou se občas ukáže další cíl – Bendoszka Wielka. Po pravé straně se hrdě pyšní Velká Rača.

Praszywka Wielka.
Výhled na Velkou Raču.

V sedle je dvojice chat/srubů, které má na starost turistický oddíl z Gliwic. Jsou volně přístupné, takže není problém v jednom z nich přenocovat. Značka od nich vede posléze krajinou téměř bez stromů. Ty se nacházejí až pod vrcholem Bendoszky Wielke (1144 m). Na tomto vrcholu je kovový kříž vysoký téměř 24 metrů. Zajímavostí je, že základový kamen byl posvěcený papežem Janem Pavlem II. Z vrcholu jsou taktéž výhledy, hlavně na severovýchod.

Sestup z hory vede do osady Przegibek. Hned na začátku stojí turistická chata. Je nejen možnost dát si pivo, ale i ukončit okruh a směřovat dolů po zelené zpět do Rycerky Dolne. My však pokračujeme dál přes osadu. Ve stejnojmenném sedle děláme krátkou odbočku přes louky doprava k nedalekému stavení. Za ním se totiž nachází dřevěná kaplička s pramenem. Po doplnění mých i Jerrykových zásob vody se vracíme zpět do sedla. Za posledními chalupami se nachází rozcestník. Od něj vede modrá a červená značka k turistické chatě Rycerowa. Modrá traverzuje ve svazích pod hřebenem (je tudíž snazší). Volím červenou, protože vede po hřebeni. Poslední zima dala lesu pořádně zabrat, protože na zemi leží mnoho stromů a větví. Zdá se mi, že je toho až příliš na chodníku. Z tohoto důvodu se odpojujeme a jdeme přímo po hranici. Ta nás vede pod vrchol Majov (1134 m), kde nalézám menší dřevěný přístřešek. Od přístřešku se hranice láme ostře doleva. Z některých míst lze zahlédnout další cíl na této trase – vrchol Rycierova hora (Slovensky) neboli Wielka Rycerzova (1225 m). Výstup po hranici vede úzkým strmým hřebenem (již po červené značce).

Na vrcholu Bendoszky.
Kaple s pramenem v sedle Przegibek.

Jedná se o zalesněný vrchol bez výhledu. Pro výhledy je potřeba sejít kousek východním směrem na louky. Pod sedlem je zmiňovaná turistická chata Rycerzowa. Ze sedla nám už zbývá přejít přes vrchol Mala Rycerzowa (1207 m) a dostat se do osady Mlada Hora. Po cestě nás neminuly vývraty. V osadě se napojujeme na modrou turistickou značku vedoucí do údolí říčky Rycerka. Následně nás čeká cca 4 kilometry údolím po asfaltové cestě zpět k autu. Cesta údolím naštěstí uběhla jako voda ve vedlejší říčce.

Pod horou Wielka Rycerzowa. Vlevo Mala Rycerzowa a vpravo dole chata Rycerzowa.