Sobota, 27 července, 2024
Strážovské a Súlovské vrchy

Strážov

Rozložité Strážovské vrchy nemají žádný hlavní hřeben a celé pohoří tvoří masívy jednotlivých kopců. Vrcholy proto bývají velmi výrazné a většinou jsou mezi sebou oddělené hlubokými sedly. Divoké smíšené lesy, strmé svahy s vysokými skalními stěnami, hluboce se zařezávající potoky s vodopády a horské louky s výhledy – to vše tolik charakteristické pro celé Strážovské vrchy najdeme ve svazích nejvyššího vrcholu Strážova dosahujícího nadmořské výšky 1213 metrů. Téměř celý masív spadá pod národní přírodní rezervaci od roku 1981. Předmětem ochrany jsou i krasové jevy – najdeme zde jeskyně a tzv. brala (útesy). Jedno vápencové bralo se nachází přímo na vrcholu Strážova, díky kterému se otevírá výhled směrem na západ a spatřit tak můžete malebné okolí nebo vzdálenější Bílé Karpaty.

Masív Strážova ze západu směrem od vrcholu Javoriny (1010 m). Strážovské vrchy nemají hlavní hřeben, ale skládají se z jednotlivých masívu hor jako tady Strážov.
Strážov od obce Zliechov.
Tipy na výlety

Nejkratší výstup se nabízí po červené z obce Zliechov (4 km, 600 m převýšení). Jen o něco delší je výstup z Čičman (5 km, 550 m převýšení) – z této obce jde navíc uskutečnit okruh, viz mapa. Z těchto dvou směrů vystupují na vrchol turisté nejčastěji. Čičmany jsou navíc proslulé svou památkovou rezervací slovenské lidové architektury.

Mnohem méně turistů zahajuje výstup z opačné strany z Priedhorie. Z této strany se vám naplno ukáže krása Strážovských vrchů. Již úvodní údolí za sochou svatého Jána Nepomuckého je lemováno skalními vápencovými výchozy. Následné odbočení do Strážovské doliny za rozcestím Pod Hrádkom (sútok potokov) začíná menší soutěskou. Na dalším rozcestí Červíková začíná žlutá značka, která se napojuje na červenou pod vrcholem Strážova. Po cestě po žluté se nachází Medvedia skala, ze které se otevírá výhled na Strážovskou dolinu. Spodní část skály vstupuje do cesty Strážovskému potoku a skalní prahy zde vytváří dva vodopády několik metrů vysoké. Nad Horný Strážovský vodopád odbočuje od rozcestníku pěšinka. Sestup pod vodopád je pro odvážnější – prudký sestup po skále je zajištěný tenčím lanem. Žluta značka pak stoupá do sedla pod Strážovom a souběžně s červenou vedou k rozcestí Lúka pod Strážovom. Na samotný vrchol Strážova pak vede odbočka červené značky. Z horní louky se otevírá výhled na východ na Malou Fatru s výrazným Kľakem (1352 m).

Cesta z vrcholu Strážova do sedla Samostrel probíhá po zelené značce po hřebeni přes výraznější Čierny vrch (1068 m). Za tímto vrcholem následuje prudký sestup a pak ještě několik menších vrcholků, než sestoupíte do sedla. Ze Samostrelu se sestupuje po žluté zpět k rozcestí pod Hrádkom. Do Priedhorie k soše Jána Nepomuckého je to opět po stejné cestě.

Socha svatého Jána Nepomuckého za obcí Priedhorie – vlevo se vstupuje do údolí. Jen pár desítek metrů před sochou se nachází prostorné dlážděné parkoviště.
Za sochou pod cestou je tato studánka – Svätého Janka.
Rozcestí pod Hrádkom, sútok potokov. Vpravo se vchází do Strážovské doliny a z leva po asfaltu se přichází ze sedla Samostrel.
Začátek Strážovské doliny.
Taková menší soutěska.
Zde se opouští zelená a dále se pokračuje po žluté.
Stoupání korytem.
U rozcestí Medvedia skala s turistickým přístřeškem. Za vyvýšeným místem je výhled do údolí. Vpravo od rozcestníku vede pěšinka nad vodopád.
Strážovská dolina.
Horný Strážovský vodopád kousek od rozcestí.
Pohled na vodopád zdola.
Sestup k vodopádu vede strmým skalnatým terénem – ten je zajištěný tenkým lanem.
Napojení žluté na červenou v sedle pod Strážovem.
Výše položena louka pod Strážovem, z této je výhled na Lúčanskou Malou Fatru se špičatým Kľakem – nad smrkem.
Jaro je tady.
Vrchol.
Vrcholové bralo.
Pohled z vrcholu na Zliechov.
Dřevěný kříž kousek pod vrcholem.
Níže položena louka pod Strážovem – odtud vede zelená značka do sedla Samostrel přes Čierny vrch.
Pod Strážovom. Tady sestupuje červená do Čičman.
Pochod po hřebeni na Čierny vrch.
Čierny vrch (1068 m).
Za Čiernym vrchem se přechází přes několik menších vrcholků. Opět mě doprovázel vlk.
Sedlo Samostrel.
Přístřeší v sedle. V podkroví lze přespat.
Sestup ze sedla Samostrel zpět do Priedhore.