Sobota, 27 července, 2024
Jeseníky

Medvědí vrch

Medvědí vrch (1216 m) je nejvyšším vrcholem geomorfologického podcelku Medvědská hornatina v severovýchodní části Hrubého Jeseníku. Nachází se přibližně 6 kilometrů severozápadně od Vrbna pod Pradědem. Medvědí vrch leží daleko od veškerého turistického ruchu a nejbližší značená trasa (zelená, tzv. Solná cesta) vede o dost níž v jeho západních svazích. Samotný vrchol je zalesněný smrčinou a není z něj výhled do okolí. Před pár lety bylo obtížnější najít v mladém porostu smrků a trávy vrcholovou tyč. Dnes vás k vrcholu navede prozatím dobře viditelná dřevěná socha medvěda a kovová tyč se stala jakýmsi obětištěm plyšových medvědů. Vyhlídkové místo se nachází asi 400 metrů jihovýchodním směrem (po pěšině) na skalisku, které je uváděno jako jihovýchodní vrchol (1195 m).

Rozlehlé východní svahy Medvědího vrchu ze Suchého vrchu (941 m).
Medvědí vrch (vpravo) a Orlík (vlevo) z Karliných kamenů (1079 m).
Na vrchol od Jánské chaty

Pěkný výstup na vrchol Medvědího vrchu je směrem od Jánské chaty, která se nachází v sedle mezi Medvědím vrchem a Pytlákem (1040 m). K Jánské chatě jde vystoupat z horního konce Mnichova podél Suchého potoka. Od chaty vede lesní cesta, která směřuje po hřebeni až téměř pod výše zmiňovaný jihovýchodní vrchol. V místě, kde se lesní cesta stáčí mírně doleva, odbočuje výrazný chodník vpravo. Ten se následně klikatí vzhůru mezi kameny až na skalisko na jihovýchodním vrcholu. Od skály pak jde na Medvědí vrch pěšina v průseku.

V sedle mezi Medvědím vrchem a Orlíkem (1204 m) se otevírá hned několik možností dalšího postupu. Ze sedla jde sestoupit doleva na zelenou značku nebo doprava na Medvědí cestu a vydat se na zříceninu hradu Quinburk (orientačně náročnější). Po hřebeni je také možné pokračovat dál na Orlík (1204 m) a Koberštejn (934 m).

Jánská chata v sedle mezi Medvědím vrchem a Pytlákem. Pod chatou v lese je studánka u Pytláka.
Od Jánské chaty vede po hřebeni lesní cesta. Zde je vyobrazena odbočka pěšiny vpravo, která vede až na jihovýchodní vrchol a poté na Medvědí vrch.
Skalisko na jihovýchodním vrcholu Medvědího vrchu.
Na jihovýchodním vrcholu – výhled na Praděd.
Vrchol Medvědího vrchu – dřevěná socha medvěda s obětištěm plyšových medvědů.
Zarostlý vrchol.
Pěšina do sedla mezi Medvědím vrchem a Orlíkem. Ze sedla je možné pokračovat dál na Orlík nebo sestoupit doleva na zelenou značku nebo doprava na Medvědí cestu a vydat se na zříceninu hradu Quinburk.