Sobota, 27 července, 2024
Strážovské a Súlovské vrchy

Ostrá a Tupá Malenica

Během vyjížděk na kole po malebném kopcovitém kraji kolem Považské Bystrice jsem často z různých stran pozoroval výraznou pyramidu Ostrou Malenici (909 m) v severní části Strážovských vrchů. Vrchol se dá zdolat ze dvou stran po zelené značce – ze Slopné nebo Mojtína. Pokud bychom chtěli udělat okruh, nevyhnuli bychom se 11 kilometrů dlouhému pochodu po asfaltu z Mojtína do Slopné nebo naopak. Což se mi moc nechtělo a vracet se stejnou cestou z vrcholu také ne. Na autobusy jsem se také nechtěl spoléhat. Po čase přišel děda s nápadem zdolat i sesterskou Tupou Malenici (678 m). V tomto případě se již dalo uvažovat o dobrém okruhu.

Výpravu začínáme v sestavě já, děda a čtyřnohý Jerry v osadě Riedka. U odbočky na Mojtín je místo na dvě auta. Abychom se dostali pod masív Tupé Malenice, musíme se kousek vrátit po zelené směrem na Trstie. Asi po 700 metrech odbočujeme z asfaltky vlevo na lesní cestu. Za její serpentinou následuje odbočka vlevo mírně do kopce. Zprvu jsme si mysleli, že nás tato cesta dovede až na vrchol. Nicméně cesta končí točnou po 400 metrech pod výrazným hřebenem. Hřeben nás vyvedl přímo na vrchol Tupé Malenice, který je schován v krásném borovico – bukovém lese. Přímo na vrcholu vystupuje ze země menší vápencová skalka a za stromy prosvítají protější svahy Ostré Malenice. Z Tupé Malenice pokračujeme dál po hřebeni, který se stáčí na jih k vrcholu Svinské chlievy (734 m). Z něj se otevírají výhledy směrem na severovýchod – nepřehlédnutelný je zejména Velký Manín.

Ze Svinských chlievů se vydáváme na západ rovnou na Ostrou Malenici. Z této strany Malenica již nevypadá tak ostře. Po cestě míjíme zajímavý skalní blok z části porostlý břečťanem. Ač to tak z dálky nevypadalo, výstup je vcelku prudký. Pod vrcholem vystupujeme po travnatých svazích v borovicovém lese. Nelze přehlédnout výhledy za zády směrem na dominující Kľak (1352 m) v Lúčanské Malé Fatře. Vrchol Ostré Malenice je skalnatý. Na jedné ze skalek byl vztyčen kovový kříž a pod ním na stromě je malá schránka s vrcholovou knihou. Z Ostré Malenice jsou ale výhledy částečně zakryté stromy. Až nyní jsme se ocitli na zelené značce – přesněji na její odbočce na vrchol. Sestup k rozcestí Malenica je po úzkém chodníčku procházející občas mezi vápencovými skalisky. U rozcestí se dáváme směrem na Mojtín. V sedle za Ostrým hrádkom (832 m) ještě uskutečníme krátkou odbočku po výrazném chodníku vpravo na vrchol Rohaté (829 m). Pěšinka se opět proplétá mezi vápencovými skalkami. Terén je nepřehledný a po několika hrbolech netušíme, jestli jsme už dosáhli vrcholu. Naštěstí je na posledním vyvýšení v porostu borovic na stromě pověšená schránka s knihou. Po zápisu se vracíme zpět na zelenou značku.

Za Rakytníkem (807 m) se ocitáme na rozlehlé louce nad Mojtínem. Hned zpočátku se stáčíme doleva a opouštíme zelenou značku. Trasu si zkracujeme přes vrchol Borové (688 m). Po strmějších svazích slézáme na asfaltovou silnici k rozcestí modré značky Jaseňová. Nyní je to k zpět k autu už jen 2 kilometry.

Výstup na Tupou Malenici.
Hřeben před vrcholem Tupé Malenice.
Na vrcholu Tupé Malenice.
Cestou na Svinské chlievy. Pohled na Ostrou Malenici.
Výhled od Svinských chlievů směrem na severovýchod – kopec před náma je Tupá Malenica a za ní se pyšní kopule Velký Manín.
Ještě jeden pohled tímto směrem – na část Súlovských vrchů.
Hřeben vedoucí na vrchol Ostré Malenice ze Svinských chlievů.
Zarostlý skalní blok.
Opět výhled na Velký Manín.
Pod vrcholem Ostré Malenice.
Část Strážovských vrchů. Uprostřed vzadu Kľak.
Kříž na vrcholu Ostré Malenice.
Čas na svačinu.
Pěšinka vedoucí na vrchol Ostré Malenice.
Vápencové skalky a borovice.
Rozcestí Malenica, odtud vede odbočka zelené značky na vrchol Malenice.
Vrchol Ostrého hrádku. Za ním v sedle jsme odbočili na Rohatou.
Chodníček po hřebeni k Rohaté se proplétá mezi skalisky.
Vrcholová schránka na Rohaté.
Cestou po louce na Mojtín.
Tupá (vlevo) a Ostrá Malenica od Trstie.