Sobota, 27 července, 2024
Lúčanská Malá Fatra

Výstup menší ferratou na Hoblík a divočinou na Minčol

Hoblík (933 m) se nachází na okraji severní části Lúčanské Malé Fatry přímo nad obcí Višňové. Svým výrazným kuželovitým tvarem zaujme ze všech stran, ať už směrem od Žiliny nebo z hlavního hřebene. Ze západních svahů vystupují četné vápencové útesy, které se přerušovaně táhnou z údolí až na samotný vrchol. Nejvyšší bod Hoblíku je tvořen vysokým skalním útesem s výhledy na jih a na západ – většinu panoramatu zabírá masív protějšího Minčolu (1363 m). V rámci jednoho výletu podnikneme výstup na Hoblík a na Minčol a větší části trasy se budeme toulat mimo turistická značení. Navíc hned ze startu si výlet můžete zpestřit menší ferratou.

Výlet začíná na konci obce Višnové před závorou a vstupem do Višňovské doliny. Tou kousek prochází modrá značka, než odbočí doprava směrem na Minčol. Z této značky asi po 300 metrech za závorou odbočuje doleva zřetelný chodník do svahů Hoblíku. Ten se následně klikatí do výrazné vápencové rokle, kde nad hlavami vystupují desítky metrů vysoké skalní stěny. Tady mezi skalními stěnami chodník chvíli prudce stoupá a následně mírně zatáčí vpravo. Milovníci ferrat si zde mohou zpestřit výstup. Ve vápencové stěně zřídili v roce 2003 dobrovolníci z Klubu turistů a horolezci z klubu Javorník dvě varianty ferraty – levou Cez brucho D/E a pravou Cez platňu C/D s délkou cca 25 – 30 metrů.

Pro svůj výstup jsme si samozřejmě zvolili těžší a zajímavější variantu. Problém je akorát na začátku, kde je nutné překonat k prvnímu ocelovému lanu asi 5 metrů vysokou stěnku (asi III UIAA, na tomto úseku jsou dva nýty, do kterých se lze případně cvaknout). Ferrata následně směřuje k žebříku, po kterém se dostáváme na hranu převisu – zde se ona hrana traverzuje doleva po kramlích. Krásný vzdušný úsek je zakončený několikametrovým výstupem na konec ferraty. Tady sundáváme sedáky a pokračujeme chodníkem na vrchol Hoblíku. Na tento chodník se po nějaké době napojuje chodník vedoucí od startu ferraty. Takže pokud nejste příznivci této aktivity, tak stačí pokračovat zpod ferraty dál (viz mapa).

Výstup po chodníku vedoucího k ferratě.
Nástup do těžší levé varianty ferraty. K prvnímu lanu je potřeba vylézt asi 5 metrů. Druhá varianta je o kousek víc vpravo. Nečekejte délku jako v Alpách, ale jako zpestření výletu je to parádní.
Bez držení lana je to zábavné lezení.
Žebřík a kramle na hraně převisu.
Z ferraty jsou pěkné výhledy – vlevo je vrchol Valientov diel (828 m).
Závěrečný dolez.
Menší vyhlídka cestou na vrchol.
Odpočinkové místo pod vrcholem Hoblíku.
Vrchol Hoblíku.
Co by to byl za Hoblík bez hoblíku?
Výhled z vrcholu směrem na západ
A přímo proti slunci na Minčol.
Divoký výstup na Minčol

Minčol se nachází na hlavním hřebeni Malé Fatry. Jedná se o holý lučnatý vrchol s velmi působivými výhledy zejména na Velkou Fatru a za dobré viditelnosti až na Roháče nebo Moravskoslezské Beskydy. V okolí vrcholu se během druhé světové války odehrály těžké boje a ze svahů byly nakonec odstřelovány i německé pozice kolem Žiliny v dubnu roku 1945. Na památku těchto bojů je v sedle Okopy vystaveno dělo.

Z vrcholu Hoblíku schází prudký chodník do vcelku mělkého sedla na jihu. Z něj pak vede lesní cesta po hřebeni pod Suchárovou (963 m). Nevystupujeme přímo na vrchol, ale obcházíme jej po lesní cestě zleva. Cesta nás dovádí do menší dolinky, kterou ze zdola nahoru prochází lesní cesta (tato cesta není vyznačená v mapách) – cestu překračujeme a asi 5 metrů nad ni je málo patrný chodníček (vyznačený v mapách). Chodníček traverzuje ve svahu a následně překračuje Stráňavský potok. Kousek za potokem vykukuje zpoza stromů střecha chaty – ta je dobrým orientačním bodem, protože od chaty začíná chodník vedoucí až do sedla Okopy pod Minčolem. Výstup divočejším lesem dá trošku zabrat. Aby také ne, když je do sedla Okopy nutné překonat přes 400 výškových metrů.

Na výstup zapomenete již v sedle. Prostředí divokého lesa se najednou změní v otevřené louky s dalekými výhledy. A nejen krajina se změní – ze samoty rovnou mezi davy turistů. Minčol je velmi oblíbeným vyhlídkovým vrcholem a o prosluněném víkendu zde určitě nebudete sami.

Výhled na Hoblík cestou pod Suchárovou. Po tomto hřebeni vede široká lesní cesta.
Cesta od Hoblíku k této chatě je přesně vyznačená v úvodní mapě (bod č. 4).
Začátek chodníku do sedla Okopy nad chatou.
Chodníček vedoucí divokým lesem od chaty do sedla Okopy.
Chodník se napojuje na další chodník, který traverzuje ve svazích Minčolu. Do sedla Okopy vede odbočka, která je označená šipkou.
Sedlo Okopy.
Pohled od vrcholu Minčolu směrem na Kriváňskou Malou Fatru.
Velká Fatra a vlevo Roháče. Dole město Martin.
Kovový dvojkříž na vrcholu Minčolu (podařil se mi vyfotit bez lidí).
Bonus na závěr

Zpět do údolí na začátek výletu stačí z vrcholu Minčolu sestoupit po modré značce. Pokud chcete po cestě navštívit ještě jedno zajímavé místo, tak doporučuji pod sjezdovkou u rozcestí Chaty pod Holým dielom opustit značku a vydat se ze sedla nad chatami opět do kopce na Valientov diel (828 m). Kdysi tento kopec nesl název Goldstein – zlatý kámen, kvůli výskytu zlata. Přes vrchol prochází chodníček k vyhlídkovému místu. Ze skály se otevírá krásný výhled na Hoblík a Minčol. Od skály pak sestupuje chodník směrem na západ a napojuje se na lesní cestu, která vás směrem dolů dovede zpět k autu.

Opět výhled na Hoblík cestou dolů po modré.
V sedle pod sjezdovkou a kousek od chaty vchází do lesa chodník na vrchol Valientov diel.
Valientov diel – vrchol.
Není všemu lezení konec – k vyhlídce je třeba zdolat tuto skalku.
Vyhlídková skála za vrcholem.