Čtvrtek, 25 dubna, 2024
Králický Sněžník

Údolím Prudkého potoka na Sušinu

Sušina (1321 m, německy Dürre Koppe) se nachází v Podbělském hřbetu, který se tyčí východně nad řekou Moravou a na severu se napojuje na masív nejvyššího Králického Sněžníku (1423 m). Sušina je v tomto okrsku nejvyšším vrcholem. Na jihozápadě sousedí s Podbělkou (1308 m) a na severu s Černou kupou (1295 m). Sedla mezi těmito vrcholy se vyznačují výskytem rašelinišť. Proto se úsek mezi Sušinou a Černou kupou uvádí jako Mokrý hřbet a v jednom místě se přes mokřad prochází po haťovém chodníku. Vrcholová část Sušiny je plochá a porostlá zakrslými smrčinami, protože tady se les přibližuje ke své horní hranici. Jižně pod vrcholem a dále směrem na Podbělku narazíme na mnoho betonových tzv. řopíků (lehké opevnění vz. 37) budovaných v letech 1937 – 1938. Proto, aby do těchto výšin dostali všechen potřebný materiál, vybudoval 1. železniční pluk z Pardubic lanovou dráhu. Dolní stanice se nacházela nad obcí Hynčice a směřovala na Tetřeví horu, kde se lámala a pokračovala až pod vrchol Sušiny. Obranná linie měla obsahovat i objekty těžkého opevnění.

Podbělský hřbet pohledem od Kopřivné.
Ve stínu lesa s divokým horským tokem

Vrchol Sušiny je dostupný po modré hřebenovce, která prochází po celém Podbělském hřbetu. Dále se na Sušinu dostanete po červené značce od Vysokých Žibřidovic údolím Prudkého potoka. Právě tento úsek si blíže představíme. U rozcestí Pod srubem (805 m) červená značka opouští lesní cestu a pokračuje po pěšince do čím dál zužujícího se údolí. Chodníček kličkuje mezi stromy a občas překračuje potok z jedné strany na druhou. Ocitnete se ve stínu lesa s divokým horským tokem. Po 0,5 kilometru přetíná červená lesní cestu s rozcestím Kaskády Prudkého potoka a pokračuje dál do hloubi údolí, kde se nacházejí až dva metry vysoké vodopády. V zimě zdobí trasu i několik ledopádů.

Charakter údolí se opět najednou změní, když překročíme dřevěný můstek a Prudký potok budeme mít celou dobu po levé ruce. Tady vstupujeme do nejužší části, kde hned pod sebou máme potok s mnoha kaskádami, křišťálově čistými tůněmi a nad sebou prudké svahy. Tento úsek je zároveň otevřený a prosluněný. Prudký potok opouštíme na další lesní cestě u rozcestí Mokřiny, od kterého zbývá na vrchol Sušiny 2 kilometry. Nějakou dobu se červená drží lesní cesty a pod Sušinou odbočuje doleva na vrchol, kde se míjí jeden řopík a o něco výš krásné výhledové místo na Hrubý Jeseník. Pokud posvačit, tak tady – samotný vrchol Sušiny, který je 100 metrů vzdálený, neposkytuje takový výhled. Z vrcholu Sušiny můžete pokračovat po modré na Podbělku nebo směrem na Stříbrnickou (1250 m) a vystoupit i na Králický Sněžník.

Tip na okruh z Hynčic pod Sušinou.

Na rozcestníku je uvedeno, že v zimě je úsek neschůdný. Ano to je pravda, pokud by sníh byl hluboký a bořivý. Pokud je z větší části ztvrdlý, tak není problém úsek absolvovat. I tak bývá výstup ve sněhu náročnější, proto pokud nemáte zkušenosti a dostatečnou kondici, tak se zde vypravte raději v létě.
Kousek nad rozcestím Pod srubem červená opouští lesní cestu a vstupuje hlouběji do údolí.
V první části se potok několikrát překračuje.
Mezi závějemi.
Krásné divoké údolí.
Červená překračuje lesní cestu a pokračuje dál podél toku. Na stromě je rozcestí Kaskády Prudkého potoka.
Ozdoba v podobě ledopádů kousek od předchozího rozcestí. Tady se nacházejí vodopády až 2 metry vysoké.
Po tomto překročení budeme mít potok stále po levé ruce.
Další krásná část údolí.
Divoký potok máte neustále pod sebou.
Kouzlo zimy.
Rozcestí Mokřiny. Tady se opouští Prudký potok. Na vrchol Sušiny to jsou ještě 2 kilometry.
Po lesní cestě pod Sušinu. Ještě, že po cestě někdo projel – tady se sníh jinak nepříjemně bořil.
Řopík pod Sušinou.
Výhled na Jeseníky asi 100 metrů pod vrcholem Sušiny.
Vrchol Sušiny.
Vrcholové rozcestí. Na vrchol Králického Sněžníku to je směrem na Stříbrnickou (3 km) a následně po červené další 2 km.
Výhled na Králický Sněžník cestou na Stříbrnickou.

Jeden myslel na “Údolím Prudkého potoka na Sušinu

• Horolezče super, krásný výhled,snich, panorama super to musel být krásný výlet… líbí se to nám 👏👏👏👏👏👏👍