Pátek, 19 dubna, 2024
Moravskoslezské Beskydy

Turistika okolo Horní Lomné

Kaple, léčivý a kouzelný pramen, procházka po hraničním hřebenu, zhlédnout fotogenickou skálu? Ukážeme si několik možností, které můžete podniknout v oblasti Horní Lomné. A nebyl bych to já, abych nenabídnul i trasy mimo turistické značení.

Výchozím bodem je obec Horní Lomná na samém konci údolí říčky Lomná. Auto lze nechat na parkovišti, které se nachází před autobusovou točnou. Spolu s obcí Dolní Lomná tvoří jedno z nejdelších údolí v Beskydech – 13 kilometrů. První zmínky o této obci pochází z roku 1690. V té době se v tomto údolí těžila železná ruda. Asi v půlce této protáhlé obce se nad cestou nachází kostel Povýšení sv. Kříže. Neogotický kostel byl vystavěn na konci 19. století. Nad ním se nachází křížová cesta celkem čtrnácti dřevěnými kříži. Pod kostelem naleznete dva prameny – Panny Marie Lurdské a Svatomariánský. O prvním jmenovaným se traduje, že jeho zázračná voda pomohla zastavit epidemii cholery v roce 1836.

Na výlet po okolních kopcích si vlastně nemusíte brát z domu vodu. Stačí si vzít prázdné láhve a u pramenů si naberete čerstvou, a navíc i léčivou vodu! Ke kapli těsně pod vrcholem Muřínkového vrchu (978 m) se dostanete klasickou výstupovou trasou po žluté značce.  Od zmíněné autobusové točny je to nahoru přibližně 3,5 kilometrů. Značnou část se jde po asfaltové cestě. Od SKI areálu Přelač začne stoupání po lesní cestě, které končí až u kaple. Čtyřboká pseudorománská kaple Panny Marie pochází z roku 1910 (viz úvodní foto). Starý červený drátěný plot byl nahrazen plotem kovaným. Před vchodem do kapličky se nachází obezděná a nově zastřešena studánka. Proud vody z ní neteče stále. Pokud se chcete osvěžit a doplnit zásoby vody, musíte otočit kohoutkem – jako doma. Než se z ní napijete, připravte si tři přání. Podle místních je studánka kouzelná.  V blízkosti se nachází ohniště s lavičkami a často zde někdo na loučce přespává ve stanu čí jen tak pod širákem. Například já s kamarádem v dávných dobách, kdy jsme ještě chodili do deváté třídy na základce. Už tehdy jsme místo tajného pití alkoholu s přáteli raději vyrazili do přírody.

Než se napijete, můžete si přát tři přání.

Varianty na návrat

Od kaple máte dvě možnosti, jak se vrátit zpět k autu či na zastávku autobusu. První možnost je po stejné trase jako na horu. Druhá možnost nabízí okruh s několika modifikacemi. Nejprve si představíme konvenční trasy po turistických značkách. Od rozcestníku u kaple se vydáte po červené turistické značce po hraničním hřebeni směrem na rozcestí Malý Polom – hřeben. Vzdálenost je sice okolo sedmi kilometrů, ale nejedná se o náročný úsek. Od rozcestí Pod Malým Polomem máte zase dvě možnosti. Ta kratší je v podobě sestupu po modré značce, která vás dovede přímo k autobusové točně (název rozcestí je Horní Lomná – koupaliště, bus).  Delší varianta také směřuje po modré značce, ale opačným směrem k rozcestí Kozí hřbet – Václavičky. Nyní se napojíte na červenou a budete pokračovat na Lačnov. U rozcestí Lačnov se nachází malý dřevěný přístřešek a od něj se vydáte doprava po žluté značce vedoucí zpět do Horní Lomné (jedná se o tu samou žlutou, která vás před tím dovedla ke kapličce Muřínkový vrch).

První možnost okruhu: https://mapy.cz/s/3qyjg

Druhá možnost okruhu: https://mapy.cz/s/3qyjr

Vylepšení k okruhům

Nyní přejděme k modifikacím. První z nich je s výstupem na Malý Polom (1061 m). Trasu absolvujeme po hraničním hřebeni až k rozcestí Čuboňov a v tomto místě se napojíme na modrou značku směřující na Slovensko. Následujeme jí cca 500 metrů do kopce. V místě, kde značka opouští státní hranici a odbočuje doleva, my odbočujeme po lesní cestě doprava a držíme se státní hranice. Cesta vás bude doprovázet přes vrchol Čuboňov (1014 m) přibližně až do hlubšího sedla za ním. Poté vás bude doprovázet chodník a hraniční sloupky až na vrchol Malého Polomu. Na vrcholu je dřevěná tabule s názvem. Nutno podotknout, že to není již taková veselá procházka jako před deseti léty. Tehdy jsem s dědou šel ve starém smrkovém lese. Sucho a kůrovec se značně podepsal. Procházíte tedy suchým lesem (stav z roku 2018). Po dosažení vrcholu dále pokračujete po pěšině a hranici. Následovat bude prudký sestup a po něm se ocitnete na červené značce. Na značce se dáte doprava a dostanete se k rozcestí Malý Polom – sedlo a o kousek dál je Malý Polom – hřeben. Pokud byste měli zájem, můžete se ještě stavit a obdivovat skalní výchozy na kopci Nad Kršlí (1002 m). Po sestupu z masívu Malého Polomu a odbočení doprava po červené se po chvíli dostanete na cestu zakončenou točnou. Půjdete až za točnu a lesní cesta vás skoro vyvede až na vrchol Kršle. Na rozcestí Malý Polom – hřeben se můžete rozhodnout ze tří variant: 1) sestoupit po modré do Horní Lomné, 2) držet se turistických značek na Václavičky a Lačnov nebo za 3) trasou, kterou popisuji v dalším odstavci.

Trasa vedoucí přes Malý Polom. Zdroj obrázku: Mapy.cz

Další obohacení trasy spočívá za rozcestím Malý Polom – hřeben. Vydáte se po modré směřující do Horné Lomné, kterou vzápětí opustíte po tom, co začne odbočovat vpravo dolů (cca po 40 – 50 metrech). Budete pokračovat po cestě rovně – pozor, cesty se hned za modrou značkou rozdělují doprava a doleva – následujete cestu doleva. Z cesty nikde neodbočujte. Budete procházet mýtinou a za ní je vrchol Kozí hřbet (986 m). Za vrcholem vás bude provázet celým hřebenem až na červenou značku zřetelná pěšina. V některých místech se naskytnou výhledy do okolí. Chodníček vás dovede k velmi fotogenické skále, kterou nazývám lodním kýlem. Následuje trochu brodění v hustém smrkovém lese a pak se dostanete na široký chodník, který budete následovat doleva. Na stromech jsou pozůstatky bývalé trasy červené značky. Chodník vás dostane až k rozcestí Kozí hřbet – Václavičky. Dál pokračujete po turistických značkách – k rozcestí Lačnov a po žluté zpět do Horní Lomné.

Lodní kýl pod vrcholem Kozí hřbet

Záleží tedy na vás, jakou trasu si zvolíte a kterou možnost vyberete či vynecháte. Já jsem posledně skloubil všechny odbočky dohromady – Malý Polom, odbočku Nad Kršlí a Kozí hřbet.

Trasa přes Kozí hřbet. Zdroj obrázku: Mapy.cz

2 komentáře: „Turistika okolo Horní Lomné

• Moje nejoblíbenější část Beskyd. Je tu svatý klid, za celý den tu potkám jen pár lidí. Rád chodím z Visalají do Mostů u Jablunkova. Posledně jsem si udělal malé odbočky z hlavního hřebene na Nad Kršlí a Uhorskou. Když se kouknete na mapu, tak mezi Čuboňovem a Burkovým vrchem je přímo na hranici nepojmenovaný vrchol 1021 m.n.m. Jestli jste tam nebyl, vřele doporučuji si tam zajít, je to vážně krasný vrchol. Je tam i jedna mýtina, z které je perfektní výhled na Malou a Velkou Fatru.

• Přes vrchol, který popisujete, jsem šel několikrát. Vždy jsem tak nějak místo po červené šel raději chodníkem podél hraničních kamenů. Ale už je to pár let zpět a mýtina tam určitě nebyla. Celý hřeben byl tehdy v krásném lese, jestli mě neklame paměť. A Nad Kršlí je snad můj nejoblíbenější vrchol v Beskydech. Doporučuji někdy vystoupat na vrchol od rozcestí Okrouhlice. Prudší výstup je zakončený na hřebeni pod vrcholem, ze kterého je prozatím (než vyrostou stromy) výhled na Lysou a Travný. Na závěr chodníček stoupá pod krásné vrcholové mrazové sruby. Kršle z této strany vypadá jako žádný jiný kopec v Beskydech. :))